Elintärkeä liikunta

Elintärkeä liikunta

Päivitettyjen Käypä hoito-liikuntasuositusten mukaan jokaisen aikuisen tulisi liikkua seuraavasti:

1) kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa ainakin 150 minuuttia viikossa tai raskasta liikuntaa 75 minuuttia SEKÄ

2) lihasvoimaa ja -kestävyyttä ylläpitävää tai lisäävää liikuntaa vähintään kahdesti viikossa.

Terveys 2011 -tutkimuksen mukaan vain runsas 10 % aikuisista suomalaisista täyttää suosituksen molemmat kohdat, vaikka liikunnan avulla voidaan ehkäistä, hoitaa ja kuntouttaa kohonnutta
verenpainetta, lihavuutta, tyypin 2 diabetesta, sepelvaltimotautia,
sydämen vajaatoimintaa, polven ja lonkan nivelrikkoa, niska- ja alaselkäkipuja, keuhkoahtaumatautia, astmaa, masennusoireita ja monia syöpäsairauksia. Minun mielestäni verorahoja voisi säästää myös liikkumalla riittävästi, mikä myös parantaisi omaa ja läheisten elämänlaatua.

Liikutko Sinä tarpeeksi? http://www.ukkinstituutti.fi/testaaliikkumisesi/


Comments are closed.