Tuntien kuvaukset

Tuntien kuvaukset

Jooga on parhaimmillaan kehoa ja mieltä eheyttävä harjoitus. Joogaharjoitus kehittää liikekontrollia eli oikeita liikemalleja,  lisää kehotietoisuutta sekä parantaa lihasketjujen toimintaa. Joogaharjoituksessa pyritään kerryttämään kehoon energiaa asanan, pranayaman ja meditaation avulla. Turvallisen joogaharjoituksen edellytyksenä on riittävä voima ja järkevät, anatomisesti mietityt linjaukset. Hyvä joogaharjoitus sekä lisää voimaa, pitää yllä nivelten terveitä liikeratoja, että rauhoittaa mieltä. Joogaopetukseen kuuluu aina myös joogafilosofiaa, pranayama- ja meditaatioharjoituksia.

Alkeisjooga (helppo jooga) sopii vasta-alkajille ja niille, jotka haluavat tehdä kevyen harjoituksen. Flowjoogatunnit sopivat jo jonkin verran jooganneille, mutta myös aloittelijat voivat osallistua, kunhan pidetään sopiva maltti harjoituksessa. Vaikka harjoitus on voimaa kasvattava, joogahengitys ja omaan kehoon keskittyminen rauhoittavat mieltä ja kerryttävät energiaa. Otamme huomioon sen, että asennot tehdään anatomisesti järkevällä tavalla puskematta kehoa yli turvallisten liikeratojen. Teemme tunnilla voimaa lisääviä harjoituksia, hengitysharjoituksia sekä kehoa avaavia harjoituksia.

Keskiviikon flow jooga on teemaltaan erityisesti voimaa kasvattava. Torstain tunti on kevyempi. Lauantaisin joogataan myös work shop-tyylisesti harjoitellen erilaisia tekniikoita. Sunnuntaisin teemme liikekontrollia kehittävän, hengityksen rytmittävän, koreografisen flowharjoituksen.

Leena on RYT500 Yoga Alliencen rekisteröimä joogaopettaja sekä yinjoogaopettaja Villa Mandalasta. Lisäksi Leena on osallistunut useisiin muihin koulutuksiin, muun muassa Simon Borg-Olivierin, Sienna Shermanin sekä Ray Longin johdolla.

Yinjoogassa tehdään pitkäkestoisia venytyksiä kehomeditaation omaisesti. Tunneilla ei käytetä juurikaan lihasvoimaa, vaan asennoissa pyritään rentoutumaan. Yinjoogassa aktivoidaan kehon meridiaaneja eli energiakanavia kunkin tunnin teeman mukaisesti. Tunti on oiva palauttaja sekä keholle että mielelle. Ei edellytä aiempaa kokemusta. Kerrothan opettajalle ennen tuntia, jos sinulla on jokin harjoitukseesi vaikuttava rajoite kehossasi.

Leenalla on RYT 500 joogaopettajakoulutus ja hän on suorittanut Villa Mandalan yinjoogaopettajakoulutuksen, missä on kiinalaisen lääketieteen painotus.

Kuntopiiri on perusvoimaharjoitus vapailla painoilla. Me kaikki aikuiset ikään katsomatta tarvitsemme voimaharjoitusta kaksi kertaa viikossa. Lihasvoima on yhteydessä eliniän ennusteeseen ja sillä on huomattava merkitys elintapasairauksien ehkäisyssä ja painon hallinnassa.

Pilates on kehonhallintaharjoitus, jossa paneudumme hyvän ryhdin saloihin. Lisäksi tutkimme kehon biomekaniikkaa arjen näkökulmasta, koetamme hakea arjen optimaalista ergonomiaa lihastasapainoa edistämällä. Etukäteistaitoja pilateksesta ei tarvita, kaikki ovat tervetulleita tunneille. Tunneilla tarvitset maton.

Leenalla on Peak Pilates-pilatesohjaajakoulutus sekä Physiopilateskoulutus.

Piloxing® on tehokas ja kokonaisvaltainen treeni, jossa tehdään vuoroin nyrkkeily- ja kehonhallintoharjoituksia. Nyrkkeily- ja kehonhallintaliikesarjat vaihtuvat useaan otteeseen tunnin aikana, joten tunnilla pääset tehokkaasti harjoittamaan eri lihasryhmiä staattisten ja aerobisten liikkeiden avulla. Tunnin lopuksi käydään läpi liikesarjoja, jotka vahvistavat erityisesti pakara- ja vatsalihaksia. Etukäteen ei tarvitse osata mitään, pääset helposti mukaan Piloxingiin®. Tunnille kannattaa ottaa mukaan hikipyyhe ja juomapullo, kenkiä ei tarvita. Tunneilla on myynnissä painoina käytettäviä Piloxing-hanskoja, mutta ilman hanskojakin treeni on tehokas.

Leenalla on piloxingohjaajakoulutus ja lisenssi.

Piloxing Barre®-tunnilla käytetään apuna balettitankoja. Myös liikemateriaalia on lainattu baletin puolelta, joten odotettavissa on oiva ryhtiä kohentava harjoitus. Mukana myös nyrkkeilyä sekä vatsalihasliikkeitä,  tämä erinomainen lihaskuntotunti kannattaa ottaa viikko-ohjelmaan. Pue sukat jalkaasi ja tule rohkeasti mukaan. Tunnin kesto on 45 minuuttia.

Leenalla on PIloxing Barre-ohjaajakoulutus ja -lisenssi.

Piloxing Knockout® tunnilla mennään eikä meinata. Kuusi kierrosta täyttä tavaraa, hyppyjä, punnerruksia, pilateksesta lainattua ja tietysti nyrkkeilyä. Ylitä itsesi ja nosta kunto uudelle tasolle. Knockout on haaste Sinulle, tätä täytyy kokeilla! Lenkkarit jalkaan ja rohkeasti mukaan! Tämä tunti ei sovellu liikuntarajoitteisille, tunti sisältää paljon hyppyjä.

Leenalla on Piloxing Knockout-ohjaajakoulutus ja -lisenssi.

Sointukylvyissä rentoudutaan äänimaljojen, kongin ja koshien soittoon. Äänimaljojen värähtelyllä on rentouttava vaikutus, tule mukaan ja anna sointujen tuudittaa sinut miellyttävään, jopa unenomaiseen tilaan!

Leena on Peter Hess äänimaljahieroja ja hänellä on Peter Hess sointukylpykoulutus.

Zumba® tanssillinen kuntotunti, jossa edetään hauskanpidon ehdoilla, joten askelten kanssa ei ole kovin tarkkaa. Koreograrian lähtökohtana on musiikin rytmi ja musiikin edustama tanssityyli, joten tunneilla opit myös tanssien perusaskelia ja perusrytmejä eri puolilta maailmaa. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Leena on käynyt useita zumbakoulutuksia Suomessa ja ulkomailla ja hänellä on zumbalisenssi.

Äänimaljahieronta on erittäin miellyttävä ja helppo rentoutumisen menetelmä. Äänimaljahieronta suoritetaan hierontapöydällä, missä äänimaljoja soitetaan kehon päällä. Äänimaljojen värähtely rentouttaa erittäin tehokkaasti sekä kehon, että mielen ja laittaa aineenvaihdunnan liikkeelle. Useilla asiakkaillani äänimaljahieronta on vaikuttanut unen laatuun, lihaskireyksiin, ylikierroksilla käyvään mieleen ja aineenvaihduntaan positiivisesti. Varaa aika ja tule kokeilemaan tätä minilomalta tuntuvaa rentoutusmenetelmää!

Leena on Peter Hess äänimaljahieroja.

Seuraavia tunteja ei ole tällä hetkellä tarjolla:

Foamrollertunnilla rullataan fasciaa eli lihaskalvoja foamrollerrullan avulla. Käytämme myös hierontapalloja tarvittaessa. Tutkimusten mukaan kehon osien jäykkyyden syynä saattakin olla fasciakalvojen jäykkyys ja kuivuus, jota tunnilla pyrimme työstämään. Foamrollertunnin hyötyjä ovat:

  • liikeratojen laajeneminen
  • joustavuuden parantuminen
  • palautumisen nopeutuminen
  • lymfakierron paraneminen
  • loukkaantumisten välttäminen
  • voiman lisääntyminen
  • liikkeen sulavuuden lisääntyminen.

Leenalla on foamroller.fi-ohjaajakoulutus.

Hiphop syntyi 1970-luvun New Yorkissa, kun gettojen köyhät halusivat saada äänensä kuuluviin. Vuosikymmenten aikana hiphop on levinnyt ympäri maailmaa ja antanut monenlaiselle musiikille ja tanssityylille vaikutteitaan. Hiphop-tunti on tarkoitettu kaikenikäisille eikä Sinun tarvitse osata tanssia ennestään. Tervetuloa mukaan!

Lockingin katsotaan syntyneen 1960-1970 luvulla vahingossa, kun tanssityylin isä, Don Campbell jumittui aina tanssiessaan Funky Chicken- nimistä liikettä. Tämä lukittaminen onkin lajille tyypillistä, samoin kuin liikkeiden hauskat nimet. Kun reseptiin lisätään vielä funk-musiikki,  iloinen ja energinen tanssi on valmis. Tule rohkeasti mukaan, tunti sopii kaikenikäisille ja -tasoisille!

Helppo baletti –tunnilla perehdytään baletin perusteisiin balettitangolla ja keskilattialla tehtävien yksinkertaisten tanssisarjojen avulla. Tunnilla voi nauttia kauniista musiikista ja liikkeiden pehmeydestä ilman paineita, sillä aiempaa kokemusta tanssilajista ei tarvitse olla. Lisäksi balettitunnilla keskivartalon lihakset vahvistuvat, ryhti kohenee ja kehonhallinta sekä liikkuvuus paranevat, jopa huomaamatta.

Rumbita® on suomalaisen flamencotanssija Kirsi Kannaksen kehittämä tanssi. Rumbita® on ilmaisuvoimainen ja etninen tanssimuoto, joka on täynnä tunteita laidasta laitaan. Liikeilmaisu muistuttaa paikoin näyttävää flamencoa, paikoin taas vauhdikasta showtanssia tai iloista salsaa. Kaikessa on mukana itämaisen tanssin viehkeys. Tunnilla opit liikkumaan sulavasti musiikin tahtiin ja tanssimaan pehmeästi, naisellisesti ja aistillisesti – tiukkojen ja vahvojen liikkeiden tuodessa ylväyttä ja ryhtiä ilmaisuun. Keinuva lantio ja pehmeästi liikkuvat hartiat parantavat selän hyvinvointia, ja kuntokin kasvaa huomaamatta.

Kinesthetic Dance training® on liikunnanohjaaja-tanssinopettaja Katia Enbusken kehittämä uutuustunti, jossa treeni tulee hidastetun tanssin kautta. Pohjana on nykytanssi, jota on maustettu liikkeillä eri lajeista. Tunnilla tehdään koreografia, jossa on virtaavia liikkeitä, isolaatioita, sheikkauksia, lattiallemenoja, hyppyjä ja tasapainoliikkeitä. Kaikki liikkeet tehdään niin hitaasti, että niistä tulee sekä raskaita, että haastavia. ”Kinesthetic Dance” -nimi tulee ajatuksesta, että mukana on liikkeen konkreettinen oppimisprosessi oman kehon kautta. Tunti voi auttaa hahmottamaan monia tanssitekniikoita aikaisempaa paremmin.

Sambic® -perustunti on vauhdikasta tanssiliikuntaa brasilialaisilla tansseilla (samba-reggae, axé-tanssit ja karnevaalisamba). Kaikille sopivalla tunnilla kohotamme kuntoa ja lisäämme vartalon liikkuvuutta ihanilla brasilialaisilla rytmeillä. Pehmeät reggaen liikkeet poistavat selän, hartiaseudun ja rintarangan jäykkyyttä ja samba pistää puolestaan lantioon liikettä! Myös ryhti ja lihaskunto paranevat! Selkeät askelkuviot perinteisin tai trendikkäin lisukkein. Rentoa, hauskaa ja hikistä sekä aitoa brassifiilistä! Ohjaajana koulutettu Sambic-ohjaaja. www.sambic.com

Taidetanssitunnilla keskitytään heittäytymään liikkeen vietäväksi. Nyky- ja jazztanssipohjaisista harjoituksista koostuva tunti on tarkoitettu kaiken tasoisille liikkujille ja tärkeintä on luonnollisen liikkeen etsiminen sekä kehonhallinnan kehittäminen. Tanssin kautta pyritään lisäämään tietoisuutta omasta kehosta ja mielestä sekä löytämään itselle uusia liikeratoja. Tunti koostuu tanssitekniikkaa harjoittavista sarjoista, tilassa liikkuvista harjoituksista sekä pidemmästä loppukoreografiasta. Asiakkaiden toiveiden mukaan on myös mahdollista perehtyä improvisaatioon, joka kuuluu olennaisesti nykytanssin perinteeseen.

Latinobic® on seuratanssin ammattilaisten kehittämä tanssiliikuntamuoto, jossa liikutaan koulutetun ohjaajan johdolla mukaansa tempaavien latinalais- ja muiden tanssirytmien tahdissa ja jossa samalla opitaan eri tanssilajien askelikkoja ja lajeihin liittyvää tanssitekniikkaa. Latinobic-tanssiliikuntatuntien ensisijainen tavoite on kehittää ja ylläpitää fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kuntoa.  Tämä toteutuu pitämällä askelikot ja tanssisarjat riittävän yksinkertaisina, jotta jokainen tunnilla olija pääsee työstämään niitä mahdollisimman tehokkaasti, omaa kehoaan kuunnellen.  Tanssisarjoja varioidaan vaihtamalla suuntaa, tekemällä sama sarja aloittaen toisella jalalla, muuttaen ryhmittelyä – näillä saadaan aivoille uutta työstettävää vanhan tutun sarjan kanssa.

Prana Beats® – koreografinen eri tanssilajeja ja joogaa yhdistävä, musiikkiin tehtävä rytmikäs treeni. Prana Beats-tunnin ohjelma vaihtuu kolmen kuukauden välein. Prana Beats on treenitunti, joka nostaa sykettä, sisältää lihaskunto-osuudet ylä-, keski- ja alavartalolle, tasapainotreenin sekä hoitavia joogavenytyksiä työstetyille lihasryhmille ja tukirangalle. Prana Beats on riemun ja harmonian uudenlainen liitto!

JamBaila® on vauhdikas ja liikunnallinen tanssitunti, jossa etninen tunnelma on taattu. JamBaila®-tunnilla tutustutaan erilaisiin afrokaribialaisiin biletanssityyleihin: sensuelli kuubalainen salsa, rohkea reggaetón, räväkkä jamaikalainen dancehall, iloinen karibialainen soca ja metka afrikkalainen ndombolo vievät ajatukset aurinkoon ja hiekkarannoille, kuumiin ja tähtikirkkaisiin öihin. Jokaisella tunnilla tulee osittain uusia ja osittain tuttuja askelia, joten uudetkin oppilaat pääsevät helposti mukaan, mutta vakituisille kävijöille on aina jotain uutta.

Zumba Gold® on peruszumban rauhallisempi versio. Tunneilla ei ole hyppyjä, ja musiikin tempo on hitaampi. Tunneilla tehdään tasapainoharjoitteita, mutta pääpaino on vahvasti tanssissa. Vaikka tunnelma on rauhallisempi, hauskanpidosta ei tingitä!

Zumba toning® on askel kiinteyttävän jumpan suuntaan. Tunneilla on mukana käsipainot, jotka voi ostaa ohjaajalta. Käsipainot ovat kevyet, mutta painojen ansiosta ylävartalon lihakset saavat ylimääräistä vastusta, joka auttaa lihaksia kiinteytymään. Sopii erityisen hyvin istumatyötä tekeville. Toningtunneilla käytetään zumbamusiikkia, ja tunneilla on jonkin verran hyppyjä. Toning on monipuolisempaa ja iloisempaa kuin perinteinen kiinteytysjumppa. Käsipainoja käytetään myös soittimina!

Zumbatomic® on lasten oma zumbatunti. Ikäryhmiä on kaksi: Lil Starz 4-7 vuotiaille ja Big Starz alakoululaisilla. Ikärajat joustavat kuitenkin täysin sen mukaan, missä lapsi itse viihtyy. Tunnit ovat hyvin erilaisia, liikkeet ja musiikki on tehty vartavasten ikäryhmälle sopiviksi. Pääasia zumbatomic-tunneilla on se, että lapsilla on kivaa! Pienten tunneilla lapsi oppii lapsille räätälöityjä koreografioita leikin varjolla. Tunneilla leikitään paljon, joten aika ei tule pitkäksi. Isompien tunneilla koreografiat ovat myös ikäryhmän mukaisia, koululaisten kanssa on ihan eri kujeet! Zumbatomicia luonnehtii parhaiten yhden kurssilaisen toteamus: ”tämä on erilaista, koska tämä on iloista!”.